Cookie Consent

Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze​​ Privacy Policy voor meer informatie.

Waarom Black Friday volgend jaar op donderdag van start gaat

Oh, die schoenen waar je al een tijd naar op zoek bent, zijn nu wel heel voordelig met Black Friday korting. En ben je zo langzamerhand ook niet aan een nieuw bed toe? Of wil je daar nog een paar nachtjes over slapen? Wacht niet te lang, want voor je het weet is het 24 november. De Black Friday Fever slaat langzaamaan weer toe en we worden overspoeld met discounts. De vraag is of je hieraan mee wilt doen? Als consument, maar zeker ook als producent of merk. Of moet je op zoek naar een alternatief? Dan moet je er wel vroeg bij zijn.

Wat ooit in Philadelphia begon als een gigantische salesactie rond Thanksgiving, heeft nu ook half Europa in de greep. Sinds enige tijd is het ook in ons land een niet meer weg te denken fenomeen, waar mensen op koopjesjacht gretig gebruik van maken. Logisch, want met Sinterklaas en Kerstmis in aantocht, zijn we ook in ons koude kikkerlandje naarstig op zoek naar cadeaus. Tijdens Black Friday dus, de dag dat het consumentisme hoogtij viert. Want hoe meer korting je krijgt, hoe meer jouw kooplust koortsachtige verschijnselen begint te vertonen.

Merken adverteren al weken van tevoren met aanbiedingen waarmee ze consumenten willen verleiden tot kopen en zelf aan het eind van het jaar nog een omzetboost kunnen realiseren. Maar zou je die omzet niet realiseren als je niet meedoet met Black Friday of met een tegenreactie komt. Zo kun je met een originele actie Black Friday aangrijpen om de (koop)gekte om te buigen tot iets positiefs en daarmee een meerwaarde te creëren voor je merk en de maatschappij.

Wie betaalt nu eigenlijk al die kortingen?

Het Zweedse outdoormerk Haglöfs grijpt al vanaf 2016 Black Friday aan om aandacht te vragen voor de echte problemen in de wereld. In plaats van korting te geven, verdubbelt Haglöfs de prijs van alle kleding en uitrustingen in hun brandstores in Zweden, Noorwegen en Finland. Het outdoormerk maakt zich grote zorgen over de natuur en heeft daarom Black Friday omgeturnd tot Green Friday. Door de prijzen op deze dag te verhogen, wil het bedrijf de aandacht vestigen op gigakortingen tijdens Black Friday en vraagt het consumenten na te denken over wie nu echt voor een koopje betaalt wanneer de prijzen van producten lager zijn dan de productiekosten ervan. Dat is pas een statement. Net als de actie van Dille & Kamille om alle winkels en webshop te sluiten op Black Friday of het duurzame tegengeluid van Ikea om oude Ikea-meubels terug te brengen op Bring Back Friday. Traffic naar de winkel is gegarandeerd.  

Ook niet meedoen levert veel op

Legendarisch is ook de advertentie die een ander outdoormerk, Patagonia, op Black Friday 2011 plaatste in de New York Times, met de kop ‘Don’t buy this jacket’ boven een afbeelding van een van hun eigen artikelen. Het bedrijf wilde op deze manier aandacht vragen voor het toegenomen wereldwijde consumentisme en riep mensen op om hun ecologische footprint te verkleinen. Zelf deed het bedrijf ook een duit in het zakje met een 100% for the planet campagne. Daarmee beloofde Patagonia 100% van alle opbrengsten tijdens Black Friday aan goede doelen en organisaties te doneren die bijdragen aan duurzame verandering. Tot verbazing van Patagonia bracht deze Black Friday campagne meer dan 10 miljoen dollar op. Zeggen dat je niet meedoet, kan je dus ook heel veel opleveren!  

Zet op tijd de juiste stappen

Ga je voor een maatje 44 met flinke korting of geef je een andere invulling aan Black Friday, met een kleinere footprint als eindresultaat? Welke stappen je ook zet rondom Black Friday, begin er op tijd mee en bereid ook je klanten voor op wat ze te wachten staat. Start daarom je Black Friday actie voor 2024 dan ook al op donderdag 23 november 2023. En maak er een unieke actie van die past bij jouw merk, bedrijf of organisatie. Trek er op het moment suprême gerust een hele week of (zonodig) langer voor uit, want hoe langer de actie loopt, des te beter deze blijft hangen.

Om het maximale effect uit je Black Friday-campagne te halen, zet je zoveel mogelijk marketingkanalen in. En, last but not least, betrek je ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday) bij de actie. Of je met jouw merk mee wilt doen aan de Black Friday-gekte of juist een tegengeluid wilt laten horen: wij kunnen je helpen bij het bedenken en uitwerken van een passende Black Friday-actie voor jouw merk of organisatie? Kom eens praten met de specialisten van Briegel. Samen bezorgen we jou, jouw merk en je klanten een onvergetelijke Black Friday Experience.

Meer lezen?

Lees meer over onze inzichten, interresante verhalen of alle dingen die wij relevant vinden.