Cookie Consent

Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze​​ Privacy Policy voor meer informatie.

propositie bouwen

Het ontwikkelen van een goede merkpropositie (ook wel merkbelofte genoemd) is super belangrijk om onderscheidend te zijn ten opzichte van je concurrentie, maar ook om top of mind te worden bij je doelgroep. Met een goed doordachte merkpropositie communiceer je niet alleen jouw unieke waarden, maar ook je hoe en waarom. De komende tijd delen we de theorie met jullie. Want hoe ontwikkel je nu zo’n goede merkpropositie en wat komt daar dan allemaal bij kijken?

Het ontwikkelen van een goede merkpropositie (ook wel merkbelofte genoemd) is super belangrijk om onderscheidend te zijn ten opzichte van je concurrentie, maar ook om top of mind te worden bij je doelgroep. Met een goed doordachte merkpropositie communiceer je niet alleen jouw unieke waarden, maar ook je hoe en waarom. De komende tijd delen we de theorie met jullie. Want hoe ontwikkel je nu zo’n goede merkpropositie en wat komt daar dan allemaal bij kijken?

In het eerste deel van deze blogserie gaan we in op je doelgroep. Want wie is dat eigenlijk, en waar vind je jouw doelgroep? En wat onderscheidt jou dan van je concurrentie zodat de doelgroep ook eerder geneigd is om voor jouw diensten en/of producten te kiezen? Vaak heb je al best een idee voor wie je iets ontwikkelt en op de markt brengt. Door dat idee aan te vullen met analytische gegevens heb je snel een compleet beeld.

Je doelgroep begrijpen

Je kunt je doelgroep het beste leren kennen door een goede analyse uit te voeren. Wie zijn je klanten, wat zijn hun behoeften, pijnpunten en verlangens? Waar vind je ze en welke kanalen gebruiken ze? Om deze vragen te kunnen beantwoorden, onderzoek je de volgende gegevens:

  1. Demografische factoren

Demografische gegevens bevatten onder andere leeftijd, geslacht en opleidingsniveau, maar kunnen ook geografisch van aard zijn. Waar je doelgroep woont is bijvoorbeeld belangrijke informatie. Het ene product of dienst sluit immers beter aan bij een bepaalde regio dan bij de andere. Denk bijvoorbeeld aan de Bìro, dat kleine autootje dat je in Amsterdam veel ziet rijden. Die kom je in een stad als Enschede nauwelijks tegen en dat komt puur vanwege de toegankelijkheid van de stad. Daarmee is de locatie voor het marketingteam van Bìro dus een heel belangrijk gegeven. Ga daarom goed na wat voor jou belangrijke gegevens zijn en analyseer deze grondig.

  1. Psychografische factoren

Tegenwoordig zijn we ons veel bewuster van verschillen tussen bijvoorbeeld generaties, maar ook tussen groepen mensen. Die verschillen zijn er natuurlijk altijd al geweest, maar door social media en internetgebruik zijn we veel beter in staat groepen mensen te analyseren en te segmenteren. Wat de één beweegt, hoeft voor de ander totaal niet belangrijk te zijn. Om je doelgroep echt te leren kennen zul je je dus ook moeten verdiepen in het gedrag van je doelgroep. Welke normen en waarden leven zij na, wat zijn hun overtuigingen? Maar ook levensstijl speelt een belangrijke rol. Is je doelgroep sportief, of juist helemaal niet? Maken zij zich zorgen over bepaalde thema’s? En hoe verhoudt zich dat tot andere belangrijke factoren? Zegt een regio bijvoorbeeld iets over de mate waarin je doelgroep zich bezig houdt met thema's als duurzaamheid of klimaat? Maar ook zaken als sociale status en motivatie spelen mee. Breng dus goed in kaart wat je doelgroep beweegt. Dat zegt namelijk veel over het waarom van jouw product of dienst.

  1. Gedragskenmerken

Naast bovenstaande factoren wil je je ook verdiepen in de gedragskenmerken van je doelgroep. Hoe vaak consumeren zij je product of dienst en op welke momenten het meest? Zijn ze trouw aan één merk, of maakt dat weinig uit? Worden zij gedreven vanuit een probleemoplossende aanpak of puur vanuit de “heb”? En worden aankoopbeslissingen nog beïnvloed door factoren als prijs, aanbod, kwaliteit of bekendheid of juist door wie het product aanprijst? De “wie” is sinds de opkomst van influencers belangrijker dan ooit. Daar waar we vroeger vooral betrouwbare acteurs in de reclamespot wilden, zoek je nu mensen met voldoende bereik op hun eigen kanalen, die tevens passen bij je merk en drijfveren. Dat je daar de plank ook behoorlijk kunt misslaan hebben we inmiddels vaak genoeg gezien ;-)

Als je alle input die je uit bovenstaande stappen haalt bij elkaar zet, krijg je een goede eerste indruk van je doelgroep. Dan ben je er natuurlijk nog lang niet. Want je zult, om die doelgroep echt goed te bereiken, je merk en marketing daarop af moeten stemmen. Hoe je dat doet én hoe je de concurrentie goed in kaart brengt, delen we in de volgende delen van deze blogserie.

Tenslotte is het belangrijk om je te realiseren dat je doelgroep een fluïde begrip is. Interesses veranderen, normen en waarden ontwikkelen zich, dus houd er rekening mee dat je blijft toetsen of je merk nog steeds de juiste groep mensen aanspreekt.

Meer lezen?

Lees meer over onze inzichten, interresante verhalen of alle dingen die wij relevant vinden.