Batterijen. Je ziet ze (meestal) niet, maar ze zorgen er wel voor dat apparaten werken en dat we hier heel veel plezier van hebben. Zo zitten ze in je telefoon, je fietslampje, je gehoorapparaat en je seksspeeltjes(s). Ja, ook daarin zitten batterijen ;-) Net als in je e-bike. Die noemen we dan wel accu, maar dat komt op hetzelfde neer. Maar wat doe je met al die batterijen als ze niet meer werken of niet meer opgeladen kunnen worden? En dus ook niet meer werken. Stibat zamelt ze in en geeft ze een nieuw begin. We hebben hier, samen met Stibat, ook een actie voor bedacht en ontwikkeld. Daarbij maken we de consument ervan bewust dat lege batterijen nog veel bruikbare materialen bevatten en daarom niet met het reguliere huisvuil moet worden ingezameld. Wist je bijvoorbeeld dat je van lege batterijen een kaasschaaf kunt maken?
Van strategie naar creatie
Inmiddels laadt Briegel zich al heel wat jaren op voor Stibat. Een samenwerking waar we heel veel energie van krijgen. We begonnen met een strategie-ontwikkeling voor social media, maar inmiddels doen we veel meer. Zo bedenken, schrijven, schetsen, filmen, illustreren en animeren we alle posts voor de consumentenwebsite legebatterijen.nl. Daarnaast houden we ons ook bezig met social advertising. Hiermee kunnen we met campagnes op verschillende social mediakanalen targetten op verschillende doelgroepen. Ook het content management van social posts komt voor onze rekening: we houden de traffic naar de posts bij en reageren op comments op Facebook en Instagram.
Veel plus- en geen minpunten
We halen eruit wat erin zit. Dat geldt niet alleen voor de batterijen, maar ook voor de samenwerking met Stibat. Alles mag, veel kan. Voortdurend bekijken we hoe we het publiek bij het doel kunnen betrekken om lege batterijen in te leveren. Al met al heeft onze samenwerking met Stibat verrassend veel pluspunten. Zijn er ook nog minpunten? Wij hebben ze nog niet kunnen ontdekken.
Batterijen Battle
Stibat ondersteunt al jaren basisscholen om kinderen het belang bij te brengen van batterijen inleveren, een duurzame economie en recycling. Met acties waarbij je batterijen kunt inzamelen in ruil voor bijvoorbeeld schoolspullen, een educatieve theatershow en door lespakketten te ontwikkelen die leerkrachten kunnen gebruiken.Om de boodschap van een circulaire economie nog meer kracht bij te zetten hebben we recent samen met Stibat de ‘Batterijen Battle’ opgezet.De Batterijen Battle stond ook in 2023 weer volop in de belangstelling. Een prachtig idee, uit de koker van Stibat, waaraan Briegel verdere strategische en creatieve invulling geeft. Zo hebben we diverse marketingproducten ontwikkeld, geregisseerd, ontworpen en verder uitgewerkt. Het resultaat? Een prachtige, volwaardige campagne, waarbij het via meerdere nieuwskanalen onder de aandacht gebracht is. En, nóg belangrijker: een resultaat van bijna 180.000 kilo aan lege batterijen ingezameld bij 270 scholen in 3 weken tijd.