Ruim 130 jaar geleden is de grondslag voor animatie gelegd. In al die jaren heeft animatie zich ontwikkeld tot een ware kunst. Met één beeld vervang je 500 woorden. Lastige onderwerpen kunnen gemakkelijk uitgelegd worden. En meer dan dat. In ons blog vragen creative director Thomas Magermans en allround creative Dennis ter Hofte naar hun mening en ervaringen met animatie.
Ruim 130 jaar geleden, op 28 oktober 1892, vond in het Musée Grévin in Parijs de eerste voorstelling plaats van geprojecteerde bewegende beelden. Daarmee was de animatiefilm geboren. Tijdens deze show (Pantomimes Lumineuses) kon het massaal toegestroomde publiek 15 minuten lang kijken naar drie cartoons: ‘Pauvre Pierrot’, ‘Le bon Bock’ en ‘Le Clown et ses chiens’. Elke cartoon bestond uit 500 à 600 individueel geschilderde beelden. Anno nu zijn de technische mogelijkheden voor een animatiefilm vrijwel onbeperkt. Eén ding is echter onveranderd gebleven: de impact die het beeld heeft op de kijker.
Bij Briegel houden Thomas Magermans, creatief directeur, en allround creative Dennis ter Hofte zich bezig met het bedenken en ontwikkelen van animaties. Beiden hebben van jongs af aan een voorliefde voor het maken van animaties. Thomas: “Als kind had ik al een fascinatie voor animaties. Het heeft iets magisch. Door het kijken naar en het lezen van Disney verhalen, ben ik begonnen met het tekenen van cartoons. Nu, jaren later, ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik hiervan mijn beroep heb kunnen maken.” Bij Dennis ging het al niet anders: “Zolang ik mij kan herinneren, keek ik tekenfilms, zoals Alfred J. Kwak, Snorkels en Olivier B. Bommel. Met mijn zusjes ging ik alle Disney films af. Toen ik zelf begon te tekenen, eiste ik thuis alle notitieblokken en post-it notes op om er vervolgens ’film’boekjes van te maken. Kleine schetsjes die ik in de hoekjes tekende en die elk een mini verhaaltje vertelden: een kogel die uit de loop van een tank kwam, een groeiende bloem, maar vooral Ninja Turtles die met een stok, zwaard of werpster aan het zwaaien waren. Man, wat was ik gek op die schildpadden.”
Computer neemt het werk over
Tegenwoordig kan iedereen animaties maken met de computertechnieken die beschikbaar zijn. Dennis: “Je hoeft niet meer uit te blinken in tekenen om een animatie te maken. Alles gebeurt op de computer. Tijdens mijn opleiding grafische vormgeving maakte ik kennis met de animatietool Macromedia Flash en het boek ‘12 animation principles’, waarin Disney-animators Ollie Johnston en Frank Thomas hun zoektocht naar meer realistische animaties beschreven.”
“Flash is inmiddels (en vooral dankzij Apple) uitgestorven”, vervolgt Dennis: “Maar destijds was een heel fijne tool om animaties in te maken. Mijn grote inspiratiebron was ‘The Happy Tree Friends’ die volledig in Flash gemaakt was. Samen met mijn klasgenoten kon ik eindeloos naar deze filmpjes kijken en probeerden we soortgelijke animaties te maken. Inmiddels maak ik gebruik van After Effects. Hiermee kun je, mede door de duizenden plugins, frameworks en stock illustraties, een stuk eenvoudiger de meest complexe animaties maken.”
Binnen 2 seconden een emotie oproepen
“Animatie maakt het leven mooier en de wereld duidelijker”, vervolgt Thomas: “Binnen 2 seconden kun je met een animatie de juiste emotie oproepen, een unieke sfeer schetsen en de perfecte setting creëren. Of een verhaal van 1000 pagina’s vertellen. In het begin heb je een wit vel papier en daarop moet je met beeld en tekst een oplossing bedenken. Met 1 plaatje kun je 500 woorden vervangen. “Dat maakt een verhaal vertellen erg uitdagend.” Een mooi voorbeeld hiervan is de animatie die Briegel voor Lege Batterijen maakte op Prinsjesdag. Hier werd in een oogopslag duidelijk dat we met de animatie refereerden aan Koning Willem Alexander die de Troonrede uitsprak.
Merk wordt volwassener en betrouwbaarder
Thomas vindt dat de kracht van een animatie nogal eens onderschat wordt: “Maar gelukkig zijn er ook nog bedrijven die ervan overtuigd zijn dat hun verhaal er met een animatie alleen maar mooier en duidelijker op kan worden.” Ook is animatie een mooie vorm om gedragsverandering te realiseren. Je kunt met een animatie al heel snel duidelijk maken wat het probleem is en welke oplossing je hiervoor hebt. Een goede animatie straalt ook op je merk af, het wordt er volwassen van. Neem Stibat, waar ik regelmatig animaties voor bedenk en ontwikkel. De vorm van animatie past bij het merk Stibat. Het maakt hun merk betrouwbaarder. Ze laten hiermee zien dat ze de boodschap serieus nemen en hieraan aandacht hebben besteed door die boodschap in deze vorm te communiceren. De ‘cijfers’ tonen dat ook aan.” Over cijfers gesproken: animatie is zeker geen dure vorm van communicatie. Thomas: “Je kunt een animatie vrij low budget realiseren. In tegenstelling tot filmen heb je geen locatie, acteurs en een filmcrew nodig. Die kosten spaar je dus uit.”
Benieuwd naar het effect van animaties op jouw merk?