Datacadabra is ons kindje. Inmiddels uitgegroeid tot een jongvolwassene die prima op eigen benen kan staan. En daar zijn we best trots op. Nadat we met SciSports de ongekende mogelijkheden hadden ontdekt die je hebt met de combinatie van data en innovatieve technologie, is niet lang daarna onze zoon Datacadabra geboren.
Een van de eerste projecten die Datacadabra - in coproductie met farm equipment supplier Wim van Breda -ontwikkelde, was de MowHawk. Een vernuftig camerasysteem dat op de arm van een maaimachine kan worden geplaatst om, met behulp van computer vision (AI) en locatie- en oriëntatiesensoren, data over de bermkwaliteit te verzamelen, variërend van de aanwezigheid van invasieve exoten tot zwerfvuil, om die vervolgens in kaart te brengen.
Gat in de markt
Het bleek een gat in de markt. Met de ontwikkeling van de MowHawk en indirect de geboorte van Datacadabra werd een nieuwe niche aangeboord. Want de technologie (het framework voor digitale intelligentie) die Datacadabra op de MowHawk en de groensector heeft losgelaten, kun je ook gebruiken in andere sectoren, zoals de zorg, security, logistiek of de leisuremarkt. Wat ook nog eens meespeelde was dat we de omstandigheden mee hadden, omdat AI (en dan met name computer vision en machine learning) bleek te voorzien in de behoefte om met technologische toepassingen efficiënte oplossingen te bieden voor een groot aantal vraagstukken.
Van nichemarkt naar marktdifferentiatie
Een investering zoals die we in Datacadabra en daarmee ook in de MowHawk hebben gedaan, brengt de nodige risico’s met zich mee. Het was dus zaak om aan te sturen op de ontwikkeling van een instrument dat niet alleen een one trick pony blijkt te zijn. Dat heeft geleid tot de bouw van een digitale intelligentie framework waarmee we verder kunnen. Hiermee heeft Datacadabra een stevig fundament gelegd voor toepassing van AI in verschillende markten. Marktdifferentiatie dus. En daarmee kunnen we dus ook de dienstverlening van Datacadabra uitbreiden, het marktaandeel vergroten en de naamsbekendheid verspreiden.
Fingerspitzengefühl
Maar de belangrijkste succesfactor is misschien wel dat we altijd in Datacadabra en het product MowHawk zijn blijven geloven. Want ondanks alle strategische marketingkennis waarmee we het merk Datacadabra en het product MowHawk in de markt hebben gezet, is er ook nog zoiets als Fingerspitzengefühl. Want in de ontwikkelings- en groeifase kom je talloze keren in de verleiding om de stekker uit het stopcontact te trekken. De overtuiging dat Datacadabra een topproduct had ontwikkeld, maar ook de wetenschap dat we met de aanwezigheid van de Universiteit Twente in onze achtertuin de juiste mensen konden aantrekken om het product naar een nog hoger niveau te brengen, was voor ons de belangrijkste drive om vol gas te geven. Gelukkig maar, want nu we de eerste hindernissen hebben overwonnen, staat er een ‘standaard’ AI oplossingsframework dat dusdanig schaalbaar is dat Datacadabra organisaties sneller, beter, duurzamer of efficiënter kan laten presteren.