Onze tagline zegt het al: Building brands and businesses. Oftewel, wij bouwen merken en bedrijven. Zo ook bij incubase, een initiatief van de UT, student union en Novel-T die start-ups helpt ontwikkelen. Briegel geeft wekelijks advies bij incubase in de vorm van coachingssessies. De eerste vraag voor start-ups is daarbij:
Hoe bouw je een bedrijf?
Uiteraard een vraag met 1001 mogelijke antwoorden (van elk 1001 pagina’s mocht dat nodig zijn). Maar in de kern is het dit: het bij elkaar brengen van je klant en je product.
Je klant is de consument, of bedrijven als je in B2B zit. En denk dan niet alleen aan wie die doelgroep is, maar vooral aan wat zij willen of nodig hebben.
Je product is je fysieke product, je expertise, je software of je service.
De volgende stap is het bij elkaar laten komen van de twee:
hoe gaat jouw product in een behoefte van je klant voorzien?
In samenwerking met Novel-T gaat Briegel met de deelnemers van incubase op zoek naar het antwoord op deze vraag.
Heb je een duidelijk antwoord? En is dat antwoord ook gevalideerd door klanten die betalen voor jouw product? Dan heb je een zogenoemde product-market fit. Hierna volgt het bouwen van je merk (brand) en je marketing & communicatie.
Hoewel het bovenstaande logisch en niet bijzonder ingewikkeld klinkt, gaat het toch vaak mis.
Veel start-ups bijvoorbeeld, focussen teveel op hun product zonder het te testen bij de markt of af te stemmen op wat de markt wil. Het gevolg? Een heel mooi, uitvoerig ontwikkeld product dat niemand wil kopen. Oftewel, een mismatch.
Bij gevestigde bedrijven kan hetzelfde gebeuren, op twee manieren: ofwel wat de markt wil verschuift, waardoor het huidige product niet meer past. Of een product ontwikkelt zich door (bijvoorbeeld door technologische innovatie) en dient opnieuw afgestemd te worden op wat de markt wil.
Zit jouw (MKB) bedrijf in een transitie? En denk je dat je in een ‘mismatch’ situatie zit? Wij zetten graag onze business development expertise in om met je mee te denken. Boek hieronder vrijblijvend een afspraak in.