20face

Waarom deze startup?

Een ex-collega wilde -samen met een aantal professoren van de Universiteit Twente- zijn geluk beproeven met een startup in gezichtsherkenning en vroeg ons: “Could you do the same for me as you did for SciSports?”. De UT gooit internationaal hoge ogen met gezichtsherkenning. We namen eerst de propositie eens grondig onder de loep en stapten toen als co-founder aan boord. We waren begonnen!

Welk verschil heeft Briegel gemaakt?

20face had een unieke propositie: Glimpse Facial Recognition. Deze technologie kan namelijk al een gezicht herkennen op basis van een glimp van dat gezicht. Hiermee werden we verkozen tot deelnemer aan de CES in 2018. We hebben mooie herinneringen aan Prins Constantijn, die in een carnavaleske vermomming nog steeds werd herkend door onze software. Al snel werd duidelijk (dat had overigens niks met de prins te maken) dat Privacy het grootste struikelblok voor de toepassing van gezichtsherkenningstechnologie zou worden. We hebben toen ons nog jonge bedrijf direct omgeturnd tot een bedrijf dat volledig Privacy by Design is. En daarmee een unieke propositie wereldwijd kan verkrijgen. Privacy Proof Biometrics is de uitvinding van Briegel en de basis voor de huidige funding, tractie en contracten.

Waar hangt het succes vanaf?

20face is inmiddels een scale-up met sterk management en een volwassen product. Maar de markt is niet makkelijk in beweging te krijgen. 20face installeer je niet op 1 toegangspoortje. Het gaat juist om de totale ontsluiting van een locatie en daarbij zijn vaak veel partijen in het spel. De truc is om met de juiste partners implementaties te doen. Daar is nu een aantal jaren energie in gestoken en dat werpt inmiddels z’n vruchten af. Als dat doorzet kan 20face nog dit jaar zwarte cijfers draaien.

Wat heeft 20face nog nodig?

Grote klanten die de bescherming van Privacy zodanig serieus nemen dat 20face technologie een belangrijke optie wordt. Gelukkig werkt de markt mee en zijn er steeds meer partijen die deze handschoen oppakken!