Dé digital marketing trends van 2023

De online marketingwereld blijft constant veranderen en ontwikkelen. Mensen gaan steeds sneller scrollen en de content moet daarom korter, krachtiger én dus visueel zijn. Krijg jij al last van FOMO? Lees de trends voor jouw online marketing in 2023.
We gaan er in vogelvlucht doorheen, want korte content is koning. Follow me ↓
Persoonlijke marketing
Jouw klanten worden vanuit alle hoeken belaagd door online marketing. In social feeds, aan het begin en einde van YouTube video’s en op alle websites die ze bezoeken. Wil jij je klanten echt bereiken? Dan moet je hen persoonlijk aanspreken met precies dát wat ze zoeken. Zorg ervoor dat je weet wat je klant beweegt.
Customer experience
73% van de mensen zegt dat hun ‘customer experience’ een belangrijke factor is bij het besluit om iets wel of niet te kopen. En hierbij gaat customer experience over de gebruiksvriendelijkheid van je website en de kwaliteit van je klantenservice. Als je dat niet op orde hebt, verlies je de klant. Oftewel: Don’t piss people off! Zorg dat iedereen gemakkelijk je site kan gebruiken en bij vragen direct wordt geholpen.
Meer AI en machine learning
The bots are taking over! …Nog niet helemaal, maar de populariteit van AI, chatbots en Machine Learning stijgt hard. ChatGPT heb je al overal voorbij zien komen en al deze OpenAI worden steeds slimmer. Gebruik jij een chatbot als aanvulling op jouw klantenservice?
Lokale marketing
In deze AI-gedreven wereld met veel concurrentie is het belangrijk om je ook op de lokale markt te richten, daar vind je het meeste vertrouwen van potentiële klanten. Dit doe je onder andere door jouw plaatsnaam in je webteksten te verwerken. Je bent bijvoorbeeld niet alleen een advocatenkantoor, je bent een advocatenkantoor in Enschede. Dit zorgt er onder andere voor dat je eerder in de zoekresultaten voorkomt in de regio Enschede.
Visuele content
Visuele content is al jaren een trend. Mensen. Lezen. Niet. Meer (zeggen wij middenin een geschreven blog… topper als jij dit wel leest 😉). Afbeeldingen, maar vooral ook video’s, trekken sneller de aandacht (94% sneller zelfs!) en volgers zullen er eerder op reageren. Dus zorg voor aantrekkelijke afbeeldingen (of video’s) op je website en in je social posts.
Korte video’s & video marketing
Om door te gaan op die visuele content: korte video’s stijgen sterk in populariteit. Tik Tok is hierbij de trendsetter met een groei van 34% in Nederlandse gebruikers in 2022, meldt het Nationale Social Media Onderzoek 2023 van Newcom.
Daarnaast is de kans dat iemand jouw product koopt na het kijken van een productvideo 84% groter. Die kansen moet je niet laten liggen. Dus hoe zet je jouw product of kernboodschap om in een korte video? Schakel hier (jonge) experts voor in, of influencers binnen jouw branche.
Influencer marketing
Sinds we het over influencer marketing te hebben… ook in 2023 zijn influencers #trending. Deze online persoonlijkheden hebben vaak een ‘persoonlijke band’ met hun publiek. Jouw klanten horen graag wat hun favoriete vlogger van jouw product vindt.
Duurzaam & groen consumeren
Als laatste willen we nog deze trend uitlichten: consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in ‘groen consumeren’. Tweedehands (ver)kopen, minder verpakking of geen verpakking. Hier kan jij op inspelen, maar wel alleen als het past bij jouw dienst of product.
LET OP!
Dit zijn natuurlijk interessante trends om gelijk in te duiken, maar LET OP! Zorg dat jouw digital marketing basis goed staat. Dit betekent een website die snel laadt en met duidelijke navigatiestructuur, SEO op orde, email (automation) opgesteld, social media kanalen en ‘community management’ (goede omgang met je huidige klantengroep) die goed ingericht zijn.
Deze basis heb je nodig om de klanten op te vangen die je mogelijk door deze trends krijgt.
Hulp nodig bij het maken van online content? Neem contact op!