Blogs

Datacadabra: kunstmatige kaboutertjes

By december 19, 2019 No Comments

Wat is Datacadabra?

Bedrijven hebben enorme kansen op gebied van AI. Artificial Intelligence. Een toverwoord. Maar het blijft vaak een abstract begrip. Dat komt natuurlijk omdat we het niet goed uitleggen. Dus hoe leggen we het goed uit?

Allereerst door het niet vaag en complex te maken

Bedrijven hebben heleboel data en willen daar ‘iets’ mee. Of ze moeten dat zelfs. Data is het nieuwe goud. Dat wordt vaak zo gebracht, maar het betekent eigenlijk niets. Het zorgt ervoor dat deze bedrijven bijvoorbeeld heel erg gaan nadenken wat voor data ze dan hebben. En hoe ze daar dan over nadenken weten we vaak niet eens. Misschien denken ze aan file servers of aan kaartenbakken of stapels papier of bergen foto’s. En wat ze daar dan mee zouden willen is en blijft een raadsel, data is maar data namelijk. Door dus over data te beginnen, maken we het meteen al complex. En vaag.

Kaboutertjes

Misschien dat het uit mijn jeugd komt, maar ik kan me levendig herinneren dat er wel werd verwezen naar ‘de kaboutertjes’ als er ergens iets was gebeurd waar ogenschijnlijk niemand weet van had. ‘Wie heeft alle lego weggelegd?’ ‘Wie heeft de M&M’s opgegeten?’ of ‘Wie heeft mijn handschoenen kwijtgemaakt?’. De kaboutertjes dus. Niet meteen minder vaag natuurlijk, maar toch lijkt het heel erg op wat Datacadabra doet. De kaboutertjes zijn slimme wezentjes die onzichtbaar zijn en allerlei taken uitvoeren in het huishouden. Als we wezentjes in ‘digitale intelligentie’ vervangen en huishouden in ‘bedrijven’ dan zijn we er al.

Datacadabra maakt digitale intelligentie die slimme taken uitvoert in bedrijven. Net zoals de kaboutertjes het huishouden op rolletjes lieten lopen, laat Datacadabra bedrijven op rolletjes lopen.

Slimme taken?

Ja. Slim is wel het sleutelwoord. Daar komt data aan bod. Met data kan je namelijk analyseren en trainen. En ook in die volgorde. Je analyseert om erachter te komen welke slimmigheid de data zou kunnen herbergen en vervolgens kan je de data gebruiken om  je eigen kaboutertjes te trainen. Kaboutertjes die de verwarming uitzetten als er niemand op kantoor is. Kaboutertjes die de juiste dag van de week bepalen om een bepaalde machine aan te zetten. Kaboutertjes die onderhoud aan vastgoed voorspellen. Kaboutertjes die precies weten welke liedjes in de smaak zullen vallen bij het publiek. Slimme taken dus. Kleine stukjes digitale intelligentie die mens en organisatie verrijken.

Hoe te beginnen

Nou ja zoals ouders ook kinderen opvoeden. Aanvankelijk ruim je alles voor ze op, maar dan train je ze om hun eigen rommel op te ruimen. Of hun boterhammen te smeren of hun schoenen uit te doen. Het is volkomen logisch dat dat niet vanzelf gaat. Zo begin je. Door je dat te realiseren. Gek genoeg nemen we binnen bedrijven vaak genoegen met alle taken die ‘erbij’ horen. Maar het loont de moeite om te kijken of je niet je eigen kaboutertjes kan trainen. Kaboutertjes die door je gewassen heenlopen om te kijken waar de schimmel zit, zodat je alleen op die plek hoeft te bestrijden en niet blind de hele teelt maar bespuit. Kaboutertjes die je schapen tellen. Of je perfecte werknemersprofiel opstellen. Of bepaald debiteurengedrag herkennen en jou signaleren. Dus: stel dat je de beschikking had over een oneindig aantal kaboutertjes? Wat zou je ze laten doen? En belangrijker nog: wat zou je zelf dan beter kunnen of waar zou je meer tijd voor hebben?

Kabouterwerk en de P-Scan

Wij helpen u daarbij. De eerste stap doet u deels zelf door samen met ons een test te doen m.b.t. de datagedrevenheid van uw organisatie om te ontdekken hoe klaar uw organisatie is voor kabouterwerk ofwel digitale intelligentie. De score die hieruit komt geeft aan of specifieke digitale intelligentie voor u de moeite waard is. Vervolgens organiseren we een P-scan. Bij de P-scan zetten we een consultant en een AI-specialist aan het werk om binnen uw organisatie de mogelijkheden precies te bepalen op basis van de thema’s Productiviteit, Predictie en Preventie om in te schatten wat slimme taken kunnen zijn en wat ze u zullen opleveren.

Als u interesse heeft in een gesprek, neemt u dan contact op met: 
Renee Roeleveld of Peter Hoekstra of klik hier

www.datacadabra.nl

 

Leave a Reply